iBOOD Case

IBOOD: binnen één dag een effectieve campagne

Op een woensdagmiddag om 15.00 uur worden we gebeld, door iBOOD: ‘Om 0.00 uur vannacht hebben we een erg goede deal live staan en deze draait één etmaal.’

We denken: één etmaal? Google geeft normaal gesproken aan dat een campagne pas echt goed staat na 3 maanden. Oftewel: na 91 dagen in plaats van na 1 dag. Bovendien hebben we maar een paar uurtjes om de campagnes te bouwen.
IBOOD reageert dat het een goede deal is, en we mogelijk al sneller resultaat kunnen verwachten dan pas over 3 maanden.

 

 

We zagen inderdaad al snel resultaat. IBOOD was eigenlijk altijd de goedkoopste. Als mensen actief binnen Google op een bepaalde laptop zochten, dan zagen ze de deal van iBOOD en werd er regelmatig een aankoop gedaan.

Vele producten en zoekcampagnes volgden. Meestal waren de definitieve planning en de prijs pas laat bekend: een dag van tevoren, soms een avond van tevoren.

De campagnes bleken al snel een schot in de roos. Natuurlijk waren niet alle producten direct even succesvol, sommige producten hadden bijvoorbeeld een langere bedenktijd dan een paar uur tot een dag. Maar op basis van de data die waren verzameld, konden we steeds beter zien welke producten wel en niet zouden converteren. De lage prijs hielp daarbij goed. Daar komt bij dat iBOOD doorgaans goede merken verkoopt en goede service levert.

Goede service, A-merken en een lage prijs? Hoe kan dat zul je misschien denken. De producten worden in bulk ingekocht en men moet wat langer op de producten wachten dan men van de gemiddelde webshop gewend is. Maar neem bijvoorbeeld een goede laptop of telefoon, tegen een scherpe prijs. Dan zijn klanten best bereid even te wachten.

Google Shopping

In overleg bedachten we dat Google Shopping ook een geschikt medium zou zijn voor de campagnes. Maar de productenfeed (een soort Excelsheet met de productgegevens) was nog niet op orde. Bovendien kan het tot 3 werkdagen duren voordat een product wordt goedgekeurd en vaak staan de producten maar 1 dag online. Dit betekende dus slechts 24 uur waarbinnen de producten goedgekeurd konden worden.

Toch besloten we het te testen. In eerste instantie deden we dit door de producten steeds in een Excel in te vullen. Al snel volgden de verkopen, al was de verhouding tussen de kosten en de omzet nog niet wat we voor ogen hadden. We besloten meerdere producten te testen. We ontdekten dat het conversiepercentage van Google Shopping voor iBOOD zeer gunstig was.

Vervolgens zijn we de productenfeed samen met iBOOD steeds verder gaan automatiseren, zodat we er steeds minder handwerk aan zouden hebben. Daarnaast zijn er bij iBOOD in de loop van de tijd steeds meer producten bij gekomen die tegelijkertijd live staan op de website. Sommige producten staan zelfs een paar dagen online in plaats van een etmaal. Deze uitbreiding hielp bij het verder meten en optimaliseren van de campagne. Dit kwam onder meer doordat er via de uitbreiding meer data beschikbaar kwamen om te optimaliseren. Op het moment van typen zijn de Google Shopping-campagnes internationaal een van de belangrijkste campagnevormen. Zeker als je kijkt naar de ROI: return on investment.

HUNT

Eens per kwartaal is het raak. IBOOD, doorgaans online al de allergoedkoopste, heeft 2 dagen lang uitverkoop van de producten. Er komt een timer op de website waarbij steeds een superscherpe deal voorbijkomt. Dit duurt ongeveer een minuut en dan komt de volgende.

Tijdens die dagen staan er nog vele extra goedkope deals op de website. De verkopen zijn gigantisch. Daarbij wordt ook geprobeerd om zoveel mogelijk verkeer, van relevante doelgroepen, naar de website te krijgen. Denk daarbij aan remarketing, en groepen benaderen die vergelijkbaar zijn met mensen die al eens iets hebben gekocht. Tegelijkertijd wordt geadverteerd op zelf geselecteerde doelgroepen, op basis van interesse, en wordt gewerkt met ‘slimme doelgroepen’ die Google heeft samengesteld.

Op deze manier worden miljoenen mensen bereikt via animaties, banners in de vorm van een afbeelding en animerende banners.

Door continu te meten en te optimaliseren,wordt de HUNT-campagne geperfectioneerd. Hierbij is het belangrijk dat er veel nieuwe klanten bij komen. Uiteraard worden ook herhaalaankopen van bestaande klanten gestimuleerd.

We zijn inmiddels 3 jaar verderen tijdens de laatste HUNT is er een recordomzet neergezet. De afgelopen maand was ook een recordmaand qua omzet. Het leeuwendeel van die omzet is natuurlijk toe te schrijven aan het harde werken van iBOOD zelf, maar het is erg leuk dat we hier een bijdrage aan hebben kunnen leveren. We letten daarbij continu op de doelstellingen. Bovendien proberen we steeds nieuwe dingen te verzinnen waarmee iBOOD de concurrentie kan voorblijven.