Veel websites optimaliseren hun website voor Google. Maar wat is de tweede zoekmachine van Nederland?
YouTube!
YouTube is in Nederland na Google, de grootste zoekmachine. YouTube is dus groter dan Bing en Yahoo.
Kortom een belangrijk medium om op te vallen bij potentiële klanten op het moment dat ze actief op zoek zijn. Een aantal veelgehoorde vragen:
Waarom worden veel video’s zo weinig bekeken?
Hoe zorg je dat de video die je maakt ook het juiste publiek bereikt?
En hoe bereik je het juiste publiek met de video?
Stem je video (en alle communicatie) af op de gebruiker. De naam zegt het al YouTube: “Jij televisie/beeldscherm” Jij (de gebruiker) bepaalt wat hij/zij wil zien op zijn/haar beeldscherm en de gebruiker creëert de inhoud. Heb je een video die precies vertelt wat je bedrijf doet? Probeer een video te maken met informatie waar gebruikers naar op zoek zijn. Een video die de andere video’s overstijgt.
Kortom, maak een video met briljante inhoud.
Neem bijvoorbeeld Red Bull, een frisdrankmerk. Een frisdrank die je energie geeft. Ze associëren zich sterk met diversie actiesporten. Hun kanaal heeft een kleine 4 miljoen volgers en sommige video’s worden meer dan 6 miljoen keer bekeken:
Bepaal het zoekvolume, het aantal mensen dat zoekt in een periode, van de relevante zoekopdrachten binnen YouTube.
YouTube had hier zelf een erg mooie pagina voor om het zoekvolume in kaart te brengen: “De YouTube Keyword Tool”. Hiermee kon je eenvoudig achterhalen wat het zoekvolume was voor zoekopdrachten binnen YouTube. Helaas bestaat deze functionaliteit niet meer.
Is er een alternatief?
Ja!
De display planner binnen Google AdWords. Via de display planner is een indicatie van het wekelijkse zoekvolume te zien.
Ga binnen AdWords naar “Hulpprogramma’s” en selecteer “Displayplanner”. Geef de zoekopdracht op en de locatie:
Vervolgens kan je bij filters instellen dat je alleen video-instellingen wilt zien. Zie de pijl hieronder:
Bij de zoekwoorden zie je een indicatie van het aantal vertoningen per week voor een specifieke zoekopdracht.
Selecteer de onderwerpen die voor je doelgroep en voor jou interessant zijn. Zoek binnen YouTube op deze onderwerpen en controleren hoeveel video’s er daadwerkelijk over het onderwerp gemaakt zijn.
Maak je video’s dusdanig interessant en origineel voor de kijker, zodat deze de video ook graag uitkijkt. Leer een gebruiker iets essentieels, los iets voor hem op, laat de kijker lachen of juist huilen, of zet ‘m op het verkeerde been. Kortom vertel een visueel goed verhaal.
Een aantal punten van aandacht:
De instellingen:
De middelen die je gebruikt voor de zoekmachine optimalisatie van de website gelden ook voor YouTube.
De titel en de tags
Leg YouTube (Google) nog beter uit waar je video exact over gaat. Login bij het YouTube account en upload het script bij de video, binnen YouTube. Doe dit bij het submenu “CC” (ondertiteling), gebruikers kunnen deze ondertiteling aan- en uitzetten. Dit kan handmatig of via het uploaden van een bestand met het script.
YouTube annotaties zijn aantekeningen die je kunt toevoegen aan de video. Dit zijn links die je toevoegt, die tijdens de video getoond worden. Gebruik deze annotaties om de video nog beter in te zetten voor jouw doelstellingen. Via de annotaties worden de video’s interactiever en daarmee interessanter voor de gebruiker, want de kijkers kunnen een actie verrichten na het kijken van de video. Annotaties kunnen:
Jaag het kijken het delen video’s zo veel mogelijk aan. Het vliegwiel moet op gang komen zodat de video’s hoger getoond worden bij de resultaten. Verspreid de video via krachtige kanalen:
Bij je website is het belangrijk dat andere websites naar jouw website verwijzen (linken). Voor video’s geldt dan net zo goed. Zorg dat andere, bij voorkeur relevante, websites verwijzen naar de video. Vraag bijvoorbeeld leveranciers of klanten of ze een verwijzing willen opnemen naar de video. Of dat ze de video op hun website willen insluiten (Embedden).
Tomarkt helpt graag met bovenstaand proces. Het is ook mogelijk om video’s te promoten binnen YouTube via Google AdWords. De video wordt dan gepusht binnen YouTube. Dit gebeurt onder andere op basis van kosten per klik. TomarkT richt deze campagnes voor u in, onderhoudt en optimaliseert de campagnes.
Heb je vragen over video marketing, adverteren rond video’s neem gerust contact op voor een vrijblijvend advies:
Of bel 06 – 43 99 59 28